Planting Knowledge: A Journey Through the Nomenclature of Plants in Elementary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2025v14i4.8026

Keywords:

teaching, botany, plant groups, field trips, didactic sequence

Abstract

This study investigates the effectiveness of a didactic sequence in teaching botany to 7th year elementary school students. The objective is to promote knowledge of botanical nomenclature and the distinctive characteristics of each group of plants. The interventional approach includes conversation circles to encourage dialogue and the active role of students, in addition to the application of knowledge during field visits. The students created characteristic illustrations of each plant group and collaborated in the production of an e-book, enriching the educational process. Direct experience with plants in the school environment was fundamental to facilitate learning, highlighting the importance of students' contact with the object of study. The self-assessment revealed maturity and awareness of responsibility in the learning process, highlighting the importance of actively involving them in the construction of knowledge. The didactic sequence encouraged students to interact with plants, resulting in an enriching learning experience.

References

Almeida, Fábio Souto, Mariana Cunha Lemos, e Jade Guimarães Ribeiro. 2023. “Propostas de temas a serem abordados em atividades de educação ambiental em trilhas interpretativas: estudo de caso no Parque Ecológico Mauro Romano, Vassouras-RJ”. Revista Guará, no 15 (abril): 15. https://doi.org/10.30712/guara.v1i15.28371.

Aquino, Elisângela Brito Perin De. 2023. “A construção da aprendizagem a partir do erro”. Gestão & educação 6 (02): 02. http://revista.faconnect.com.br/index.php/GeE/article/view/170.

Batista, Leandro, e Joeliza Araújo. 2017. “A botânica sob o olhar dos alunos do ensino médio”. Revista Areté | Revista Amazônica de Ensino de Ciências 8 (15): 15. http://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/151.

Cairus, Regina Julia do Reis. 2020. Atividades práticas no ensino de Biologia na perspectiva da educação inclusiva. dezembro 18. https://repositorio.unb.br/handle/10482/40678.

Chaer, Mirella Ribeiro, e Edite Gloria Amorim Guimarães. 2012. “A importância da oralidade: educação infantil e séries iniciais do Ensino Fundamental”. Pergaminho-Centro Universitário de Patos de Minas,(3) 71 (Mirella Ribeiro Chaer&Edite da Glória Amorim Guimarães): 88. https://www2.ufjf.br/labor//files/2018/06/PP-A-import%c3%a2ncia-da-oralidade-EI-e-S%c3%a9ries-Iniciais-do-EF-CHAER-Mirella-Ribeiro.1.pdf.

Colagrande, Elaine Angelina, Luciana Aparecida Farias, Ana Luisa Vietti Bitencourt, e Luiz Omir de Cerqueira Leite. 2021. “Educação Ambiental em Escolas Municipais de Diadema, SP: estudo de características e práxis”. Ciência & Educação (Bauru) 27 (maio): e21020. https://doi.org/10.1590/1516-731320210020.

Flaviano, Sthaylanny Silveira. 2023. “Adaptações e diversidade da família Orchidaceae : temas de sequência didática para o ensino de Botânica.” Monografia (Graduação em Ciências Biológicas - Licenciatura), Universidade Federal de Ouro Preto. http://www.monografias.ufop.br/handle/35400000/5469.

Josefe, Josiane Viana. 2023. “Botânica na educação básica, algumas reflexões”. Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Federal da Fronteira Sul. https://rd.uffs.edu.br:8443/handle/prefix/6402.

Krasilchik, Myriam. 2004. Prática de Ensino de Biologia. EdUSP.

Lima, C. P., e L. F. S. Antunes. 2022. “A botânica em sala de aula: diagnóstico das atividades práticas por professores do ensino fundamental”. Research, Society and Development 11 (julho): e165111032421. https://doi.org/10.33448/rsd-v11i10.32421.

Moura, Adriana Borges Ferro, e Maria da Glória Soares Barbosa Lima. 2015. “A reinvenção da roda: roda de conversa, um instrumento metodológico possível”. Interfaces da educação 5 (15): 15. https://periodicosonline.uems.br/interfaces/article/view/448.

Pinto, Jaqueline Miranda. 2021. “Ciência e arte: análise da produção de murais como proposta para educação integral no ensino médio”. Tese de Doutorado em Educação em Ciências, Universidade Federal de Santa Maria. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/23904.

Ramaldes, Bárbara Oliveira, Éllen Mariane Lopes Santos, Jaqueline Silva Vieira, Wêudson Alves Mendes, e Tatianne Marques. 2023. “Filogenética no ensino de botânica em escolas públicas brasileiras: atendendo à base nacional comum curricular”. Revista Multidisciplinar do Vale do Jequitinhonha - ReviVale 3 (1): 1. https://doi.org/10.56386/2764-300X2023150.

Santos, Hermeson Carlos. 2023. “Plantas medicinais na escola: estratégia para trabalhar Etnobotânica com alunos de ensino médio”. bachelorThesis. abril 14. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/49767.

Santos, Patrícia Pato dos, e Gilberto Luiz Alves. 2021. “Educação ambiental nas escolas da rede municipal de ensino de Campo Grande, Mato Grosso do Sul”. Ciência & Educação (Bauru) 27 (agosto): e21032. https://doi.org/10.1590/1516-731320210032.

Santos, Valdice Ferreira, Edlania Nunes Santos, Teresa Cristina Gomes Oliveira, e Josefa Eleusa da Rocha. 2023. “Ensino da fotossíntese através de uma prática pedagógica: uma metodologia imprescindível durante o ensino híbrido”. Diversitas Journal (Alagoas) 8 (1): 0172–81. https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2306.

Silva, Adriana. 2012. “A roda de conversa e sua importância na sala de aula”. Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Estadual Paulista. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/121152.

Silva, Fábio Augusto Rodrigues e. 2024. “Vamos falar de vida na biologia? Um convite para abrir as nossas aulas ao que nos cativa”. Revista Areté | Revista Amazônica de Ensino de Ciências 23 (37): 37. https://doi.org/10.59666/Arete.1984-7505.v23.n37.3767.

Silva, Lorrani Netto Bernardo da, Isabela Vieira dos Santos Mendonça, Clarissa Lobato da Costa, Leyciane Barbosa Lica, e Emanuelly Cristine Pereira e Pereira. 2023. “Contemplando a Natureza: Aula de Campo Como Recurso Para Redução Da Cegueira Botânica”. Revista Foco 16 (02): e979–e979. https://doi.org/10.54751/revistafoco.v16n2-096.

Silva, Renata Priscila, Carmen Roselaine De Oliveira Farias, e Rita Paradeda Muhle. 2024. “Da prática de campo da tradição naturalista da Biologia à aula de campo na escola: distanciamentos e aproximações”. Ciência & Educação (Bauru) 30: 1–16. https://doi.org/10.1590/1516-731320240003b.

Sousa, Antônio Reis de, Antônia Alikaene de Sá, Amanda Meneses da Silva, et al. 2021. “Experiência de uma abordagem prática do PIBID em sala de aula no Ensino de Botânica”. Research, Society and Development 10 (6): 6. https://doi.org/10.33448/rsd-v10i6.15825.

Ursi, Suzana, Pércia Paiva Barbosa, Paulo Takeo Sano, e Flávio Augusto De Souza Berchez. 2018. “Ensino de Botânica: conhecimento e encantamento na educação científica”. Estudos Avançados 32 (dezembro): 07–24. https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0002.

Published

2025-12-19

How to Cite

LIMA, Carine Palmeira de; ANTUNES, Luiz Fernando de Sousa; TOMACHUK , Célia Regina. Planting Knowledge: A Journey Through the Nomenclature of Plants in Elementary School. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 14, n. 4, p. 41–55, 2025. DOI: 10.21664/2238-8869.2025v14i4.8026. Disponível em: https://revistas.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/8026. Acesso em: 23 dec. 2025.