The Teaching of Natural Sciences in the Final Years of Primary Education

Teaching Strategies, Didactic Resources and Pedagogical Practices

Authors

  • Ranib Aparecida dos Santos Lopes Universidade Estadual de Goiás
  • Solange Xavier dos Santos Universidade Estadual de Goiás
  • Cibele Pimenta Tiradentes Universidade Estadual de Goiás
  • Abadia de Lourdes da Cunha "Secretaria do Estado de Educação, Cultura de Esporte (Seduce)

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2018v7i2.p304-323

Keywords:

Desafios da Prática Pedagógica, Quadro Atual do Ensino Aprendizagem de Ciências da Natureza, Demandas Docente

Abstract

The inclusion of the teaching of natural sciences in basic education aims at the full development of the student. This work, part of the master dissertation "Teaching and Learning of Natural Sciences in the final years of elementary school" developed in the Professional Master's in Science Teaching (UEG), in 2016, aiming to discuss: teaching practice, commonly used teaching strategies, more used teaching resources, difficulties faced and learning resulting from this process. This is a qualitative-quantitative research, with bibliographical review and field work, developed in four Regional of the State Department of Education, Culture and Sport of Goiás (Seduce). The results reveal the existence of some challenges such as the fragile initial training, the inadequate conditions for the teaching work and the lack of pedagogical support that jeopardizes student learning. Reversing this framework and ensuring improvement in learning requires consistent public policies.

Author Biographies

Ranib Aparecida dos Santos Lopes, Universidade Estadual de Goiás

Mestrado em Ensino de Ciências pela Universidade Estadual de Goiás, UEG, Brasil. Docente na Faculdade Noroeste de Goiânia, CEN_PPROV, Brasil.

Solange Xavier dos Santos, Universidade Estadual de Goiás

Doutorado em Ciências Biológicas (Microbiologia Aplicada) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP, Brasil. Docente na Universidade Estadual de Goiás, UEG, Brasil.

Cibele Pimenta Tiradentes, Universidade Estadual de Goiás

Mestrado em Ciências Ambientais e Saúde pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás, PUC GOIÁS, Brasil. Docente na Universidade Estadual de Goiás, UEG, Brasil.

Abadia de Lourdes da Cunha, "Secretaria do Estado de Educação, Cultura de Esporte (Seduce)

Mestrado em Ciências Ambientais pelo Centro Universitário de Anápolis, UniEVANGÉLICA, Brasil. Docente na Faculdade Araguaia, FARA, Brasil.

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Published

2018-08-30

How to Cite

LOPES, Ranib Aparecida dos Santos; DOS SANTOS, Solange Xavier; TIRADENTES, Cibele Pimenta; DA CUNHA, Abadia de Lourdes. The Teaching of Natural Sciences in the Final Years of Primary Education: Teaching Strategies, Didactic Resources and Pedagogical Practices. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 304–323, 2018. DOI: 10.21664/2238-8869.2018v7i2.p304-323. Disponível em: https://revistas.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/2124. Acesso em: 22 dec. 2024.