Between the Tool and the Other: Considerations about old and new teaching resources in the school

Authors

  • Joana de Jesus Andrade Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto. Universidade de São Paulo
  • Thiago Bernardo Cavassani Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto. Universidade de São Paulo
  • Daniela Gonçalves Abreu Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto. Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2014v3i3.p161-178

Abstract

This text appears as a reflective essay about educational resources and processes of significance in educational relations. Based on the work of Vygotsky, the centrality of language as a means / mode of signification  and the role of individuals in interaction are highlighted, considering the importance that the act of teaching has as starting point and goal of knowledge production. Reflecting on the use of textbooks, the Internet, audiovisual resources, experimentation, and scheduled visits, we emphasize that, in science education, the development of modes of operation attentive to the cultural transformations of science and technology establish increasingly rich and diverse social interactions, which are also more challenging and complex...

Keywords: Teaching Resources; Meaning; Teaching Relationships.

References

Arroio M, Giordan M 2006. O vídeo educativo: aspectos da organização do ensino. Química Nova na Escola. (24): 8–11.
Borges, A dez. 2002. Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Cad. Brás. Ens. Fís. 19(3): 291-313.
Brait B 1997. Bakhtin e a natureza constitutivamente dialógica da linguagem. In: Brait, B (org) Bakhtin, dialogismo e construção de sentido. Unicamp, Campinas. p. 91-104.
BRASIL Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional 1996. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. MEC/SEMTEC Brasilia.
BRASIL Ministério da Educação 1999. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio, MEC/SEMTEC, Brasília, 4v.
Driver R, Asoko H, Leach A, Mortimer E, Scott P 1999. Construindo conhecimento científico na sala de aula. In: Química Nova na Escola. (9): 31-40.
Gabriel M 2013. Educ@r: a revolução digital na educação. Saraiva, São Paulo.
Giordan M 2005. A internet vai à escola: domínio e apropriação de ferramentas culturais. Educação e Pesquisa (USP), São Paulo, 31 (1): 57-78.
Grosseck G, Marinho, S, Tárcia, L 2009. Educação a distância baseada na Web 2.0: a emergência de uma Pedagogia 2.0. Educação & Linguagem, 12 (19): 111-123.
Gruzman C, Siqueira V 2007. O papel educacional do Museu de Ciências: desafios e transformações conceituais. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias. 6(2): 402-423.
Levy P 1993. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. 34,
Maldaner, O 2000. A formação inicial e continuada de professores de Química: professores/pesquisadores. Unijuí, Ijuí, 424p.
Marques M 1993. Conhecimento e modernidade em reconstrução. Unijuí, Ijuí.
Marson G, Galembeck E, Andrade, J 2013. Química Nova Interativa - QNInt - o portal do conhecimento da SBQ: conectando ciência e educação. Quím. Nova, 36 (3): 484-488.
Parada E 2011, Tics na escola: balanço de teses e dissertações brasileiras produzidas no período de 1990 a 2010. Dissertação de mestrado PUC SP, São Paulo, 139 p.
Pinho J 2011. Sociedade da informação, capitalismo e sociedade civil: reflexões sobre política, internet e democracia na realidade brasileira. Rev. adm. empres. 51 (1): 98-106. Rio de Janeiro.
Schnetzler, R. 2004. A pesquisa no ensino de química e a importância da Química nova na escola. Química Nova na Escola. (20): 49-54.
Silva M 2005. Internet na escola e inclusão. In: Maria Elizabeth Bianconcini de Almeida; José Manuel Moran. (Org.). Integração das tecnologias na educação: salto para o futuro. SEED/MEC, Brasília 1 (1): 63-69.
Silva S 2013. Facebook no ensino de língua inglesa: Uma experiência no curso de letras. Cadernos do CNLF, XVII (06): 124-139.
Silva, R. Machado, P. 2008. Experimentação no ensino médio de química: a necessária busca da consciência ético-ambiental no uso e descarte de produtos químicos - um estudo de caso. Ciênc. educ. (Bauru) 14(2): 233-249.
Smolka A 1997. Linguagem e conhecimento na sala de aula: modos de inscrição das práticas cotidianas na memória coletiva e individual. In: Encontro sobre Teoria e Pesquisa em Ensino de Ciências: linguagem, cultura e cognição; reflexões para o ensino de ciências. Anais... Unicamp, Belo Horizonte, p. 97-112.
Tomasello, M 2003. Origens culturais da aquisição do conhecimento humano. Martins Fontes, São Paulo.
Vigotski L 2000. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Martins Fontes, São Paulo.
Vigotski L 2001. A construção do pensamento e da linguagem. Martins Fontes, São Paulo.

Published

2014-11-27

How to Cite

ANDRADE, Joana de Jesus; CAVASSANI, Thiago Bernardo; ABREU, Daniela Gonçalves. Between the Tool and the Other: Considerations about old and new teaching resources in the school. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 3, n. 3, p. 161–178, 2014. DOI: 10.21664/2238-8869.2014v3i3.p161-178. Disponível em: https://revistas.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/912. Acesso em: 23 nov. 2024.