History of Education Research: Data bases, archives and the source utilization

Authors

  • Maria Celi Chaves Vasconcelos Universidade Católica de Petrópolis / Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2014v3i3.p33-47

Abstract

The article presents methodological procedures utilized in surveys made in the area of History of education, comprehending two fields of knowledge, History and Pedagogy, intending to demonstrate possibilities of work with data bases, archives and sources. In this perspective, it has as a goal the approach of documental research aspects, checking their contributions to the historical survey, through significant categories for qualitative studies, that means, Literature, Periodical Press, Iconography and Egodocuments, taken as sources. Moreover, the female education is discussed, in dimensions that make its investigation easier, considering that, usually, these records are found held, especially when it is about catholic, secular institutions, which exist since ages not witnessed anymore. It may be concluded by the legitimacy of a varied repertoire of data bases and archives as research sources in the field of the History of education, since we utilize them with discipline and method, allowing the unraveling of contexts and circumstances in which the teaching was institutionalized.

Keywords: Historical research; History of education; Data bases; Archives; Research sources.

References

Alamino M 2008. Na casa de Marta e Maria: um estudo sobre o Colégio Notre Dame de Sion em Petrópolis, Dissertação de Mestrado (Mestrado em Educação) – Universidade Católica de Petrópolis, Petrópolis, 206 pp.
Alberti V 2010. Fontes orais. Histórias dentro da história. In Pinsky CB, Fontes históricas, 2 ed. São Paulo: Contexto, p. 155-202.
Apolaro RC 2008, Panorama da Instrução Pública na Província do Rio de Janeiro na década de 70 do oitocentos, Dissertação de Mestrado (Mestrado em Educação) – Universidade Católica de Petrópolis, Petrópolis, 135 pp.
Bacellar C 2010. Fontes documentais. Uso e mau uso dos arquivos. In Pinsky CB, Fontes históricas, 2 ed. São Paulo: Contexto, p. 23-80.
Chaunu P 1989. O filho da morta. In Nora P et al, Ensaios de ego-história, Lisboa, Edições 70, p. 63-108.
De Luca TR 2010. Fontes impressas. História dos, nos e por meio dos periódicos. In Pinsky CB, Fontes históricas, 2 ed. São Paulo: Contexto, p. 111-154.
Duby G 1989. O prazer do historiador. In Nora P et al, Ensaios de ego-história, Lisboa, Edições 70, p.109 - 138.
Ferreira AC 2011. Literatura. A fonte fecunda. In Pinsky CB, O historiador e suas fontes. São Paulo: Contexto, p. 61-92.
Girardet R 1989, A sombra da guerra. In Nora P et al, Ensaios de ego-história, Lisboa, Edições 70, p. 138 - 170.
Grespan J 2010. Considerações sobre o método. In Pinsky CB, Fontes históricas, 2 ed. São Paulo: Contexto, p. 291-300.
Halbwachs M 2004. A Memória Coletiva. São Paulo, Ed. Centauro, 224 pp.
Karnal L & Tatsch FG 2011. Documento e história. A memória evanescente. In Pinsky CB, O historiador e suas fontes. São Paulo: Contexto, p. 9-28.
Le Goff J 1994. Memória e História. 3 ed. Campinas, São Paulo, Editora da Unicamp, 553 pp.
Leal MJSC 2011. Educação física feminina: experiências de educação do corpo no Colégio Santa Catarina em Juiz de Fora nas décadas de 1940 e 1950. 2011, Dissertação de Mestrado em Educação – Universidade Católica de Petrópolis, Petrópolis, 178 pp.
Lima SF & Carvalho VC 2011. Fotografias. Usos sociais e historiográficos. In Pinsky CB, O historiador e suas fontes. São Paulo: Contexto, p. 29-60.
Nora P 1989. Ensaios de ego-história. Lisboa, Edições 70, 363 pp.
Nóvoa A 2005. Por que a história da educação. In Stephanou M & Bastos M H C (org.), História e Memórias da Educação no Brasil, vol II, Petrópolis, Vozes, p. 9-13.
Pomian K 2000. Memória. In Enciclopédia Einaudi, Lisboa: Imprensa Nacional, Casa da Moeda, p.507-516.
Rémond R 1989. O contemporâneo do contemporâneo. In Nora P et al, Ensaios de ego-história, Lisboa, Edições 70, pp. 287-342.
Saint-Georges P 1997. Pesquisa e crítica das fontes de documentação nos dominios económico, social e político. In Albarello L, Digneffe F, Hiernaux JP, Maroy C, Ruquoy D & Saint-Georges P 1997. Práticas e métodos de investigação em ciências sociais. Lisboa: Gradiva, 246 pp.
Vasconcelos MCC & Leal MJSC 2014. Dos traços de pecadora aos modos recatados: a educação do corpo feminino. In Nader MB. Gênero e racismo: múltiplos olhares. Vitória: EDUFES, p. 14-41.
Vasconcelos MCC 2005. A casa e seus mestres: a educação no Brasil de oitocentos, Rio de Janeiro, Gryphus, 247 pp.
Vasconcelos MCC 2010. Pesquisas na história da educação: sujeitos, fontes e instituições. In Vasconcelos MCC & Faria LCM. Histórias de pesquisa na educação: pesquisas na história da educação. Rio de Janeiro: Quartet, FAPERJ, p. 137-168.
Vidal DG 2000. Fim do mundo do fim: avaliação, preservação e descarte documental. In Faria Filho LM. Arquivos, fontes e novas tecnologias: questões para a história da educação. Campinas: Autores Associados, p. 31-43.

Published

2014-11-27

How to Cite

VASCONCELOS, Maria Celi Chaves. History of Education Research: Data bases, archives and the source utilization. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 3, n. 3, p. 33–47, 2014. DOI: 10.21664/2238-8869.2014v3i3.p33-47. Disponível em: https://revistas.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/905. Acesso em: 23 nov. 2024.