Metacommunication of Communication and Public Relations Agencies in Portugal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2024v13i1.p303-316

Keywords:

Meta communication, communication agencies, public relations agencies, social media, digital platforms

Abstract

The research is based on the interest in finding out the degree of promotion and communication that the Communication and RR Agencies. PP make of themselves in the digital medium. The general objective is to analyze how the Communication and Public Relations Agencies in Portugal communicate online, that is, they present their services through digital communication platforms, checking if they carry out the communication task that they sell abroad with themselves, or what we call in this metacommunication article as a self-reference, giving new meaning to the concept itself. The study sample is chosen by selecting a total of 56 agencies distributed among the prominent members of APECOM, the Portuguese Association of Consulting Companies in Communication and Public Relations, and other selected agencies that are outside this association. For data collection, a methodological tool is prepared, a digital analysis sheet with the most relevant data from each of the selected platforms; both the website and the most popular social networks today: LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter, and YouTube. The results indicate that both the websites and social networks are not being used in their entirety, finding variations. The conclusion indicates that the agencies associated with APECOM have a greater exposure in some social networks and work their form of communication more actively.

Author Biographies

Fabia Ortega Borges, Universidade da Maia – Umaia, Portugal

Licenciada em Relações Públicas (2000) pelo Instituto Universitário da Maia e Doutorada em Comunicação e Jornalismo (2007) pela Universidade de Santiago de Compostela.

Docente da Universidade da Maia – Umaia, Porto, Portugal, nas áreas de Relações Públicas, Comunicação Organizacional e Comunicação de Marketing.

Investigadora do CITEI – Centro de Investigação e Estudos Intermédia – Umaia – Porto, Portugal onde tem em desenvolvimento um projeto de Observatório de Agências e Consultoras de Comunicação, que pretende monitorizar o sector de Consultoria em Comunicação e Relações Públicas em Portugal.

Carmen Bermejo Siller, Universidade Rey Juan Carlos de Madri, Espanha

Doutora em Comunicação Organizacional. Licenciada em Publicidade e Relações Públicas pela Universidade de Málaga, Espanha.

CAP Mestre em Turismo pela Universidade Alfonso X El Sabio.

Professora Associada da URJC – Universidade Rey Juan Carlos de Madri - Espanha, Departamento de Economia Empresarial.

 

Simone Antoniaci Tuzzo, Universidade da Maia – Umaia, Portugal

 

Doutora em Comunicação pela Universidade Metodista de São Paulo – UMESP

Coordenadora do Curso de Relações Públicas e Gestão da Comunicação; e Professora da Universidade da Maia – Umaia, Porto, Portugal.

Investigadora do CITEI – Centro de Investigação e Estudos Intermédia – Umaia – Porto, Portugal.

Investigadora do CIAC – Centro de Investigação em Artes e Comunicação – Universidade do Algarve – UALG – Portugal.

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Published

2024-04-05

How to Cite

BORGES, Fabia Ortega; SILLER, Carmen Bermejo; TUZZO, Simone Antoniaci. Metacommunication of Communication and Public Relations Agencies in Portugal. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 303–316, 2024. DOI: 10.21664/2238-8869.2024v13i1.p303-316. Disponível em: https://revistas.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/7187. Acesso em: 22 dec. 2024.