The (in)Visible Mark of Gender in the Family: Young Students’ Perceptions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2020v9i3.p341-354

Keywords:

Education, Family, Gender, Young Students

Abstract

Education for citizenship is currently one of the educational priorities, regarding the curricular guidelines during compulsory schooling. One of the privileged themes is about gender identity, especially regarding the roles played by men and women within the family, as a way as a way to reflect on stereotypes and prevention of domestic violence. Considering national and international guidelines, which value the centrality of education in the formation of children and young people, the aim of this study is to analyse the perceptions of young students about the roles of men and women in the daily life of their families, based on gender marks in social relations. Based on a qualitative methodology, data collection focused on the analysis of comments written by students, from the last years of secondary education of a school in Porto. The study led to the conclusion that students are aware of changes in the roles of men and women, following the evolution of the concept of family and the emergence of new social models personified by celebrities that combine family and professional responsibilities. However, gender stereotypes persist, continuing to condition interpersonal relationships in the family, which proves the importance of students' reflection and awareness of this theme, that should be reinforced in the school context.

Author Biographies

Alcina de Oliveira Martins, Universidade Lusófona do Porto, ULP, Portugal.

Doutora pela Universidade Portucalense e Agregada pela Universidade Nova de Lisboa. Docente na Universidade Lusófona do Porto, Portugal.

Maria Nazaré Coimbra, Universidade Lusófona do Porto, ULP, Portugal.

Doutora em Educação pela Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias. Docente na Universidade Lusófona do Porto, Portugal.

Susana Oliveira Sa, Instituto Superior de Educação de Fafe, FAFE, Portugal.

Doutora em Educação pela Universidade do Minho. Docente no Instituto Superior de Educação de Fafe, FAFE, Portugal.

José António Oliveira, Instituto Politécnico do Porto, IPP, Portugal.

Doutor pela Universidade Portucalense. Docente no Instituto Politécnico do Porto, Portugal.

References

Aboim, Sofia. 2007. “Clivagens e Continuidades de Género Face Aos Valores Da Vida Familiar Em Portugal e Noutros Países Europeus.” In Família e Género Em Portugal e Na Europa, edited by Karin Wall and Lígia Amâncio, 35–91. Lisboa: Instituto de Ciências Sociais.
Alvarez, Teresa, and Cristina Coimbra Vieira. 2014. “O Papel Da Educação No Caminho Que Falta Percorrer Em Portugal Na Desconstrução Dos Estereótipos de Género: Breves Reflexões.” Exedra - Revista Científica ESEC, no. Suplemento Sexualidade, Género e Educação: 8–17. https://repositorioaberto.uab.pt/handle/10400.2/7128.
Arnot, M. 2009. Educating the Gendered Citizen. Sociological Engagements with National and Global Agendas. Londres: Routledge.
Bailey, Lucy E., and Karen Graves. 2016. “Gender and Education.” Review of Research in Education 40 (1): 682–722. https://doi.org/10.3102/0091732X16680193.
Barreto Januário, Soraya. 2016. Masculinidades Em (Re)Construção: Gênero, Corpo e Publicidade. Covilhã: Universidade da Beira Interior, LABCOM.IFP. http://labcom.ubi.pt/ficheiros/201605201149-201601_masculinidadereconstrucao__sorayabarreto.pdf.
Bianchi, S. M., L. C. Sayer, M. A. Milkie, and J. P. Robinson. 2012. “Housework: Who Did, Does or Will Do It, and How Much Does It Matter?” Social Forces 91 (1): 55–63. https://doi.org/10.1093/sf/sos120.
Coelho, Sofia, and Sara Falcão Casaca. 2017. “Jovens Estudantes Universitários/as Perante a Futura Vida Profissional e Familiar: A Marca Do Género.” Ex Aequo - Revista Da Associação Portuguesa de Estudos Sobre as Mulheres, no. 36 (December): 59–75. https://doi.org/10.22355/exaequo.2017.36.04.
Coimbra, Maria de Nazaré Castro Trigo, and Alcina Manuela de Oliveira Martins. 2013. “Case Studying Educational Research: A Way of Looking at Reality.” American Journal of Educational Research 1 (9): 391–95. http://pubs.sciepub.com/education/1/9/7/index.html.
Costa, António Pedro, António Moreira, and Francislê Neri de Souza. 2019. WebQDA (Version 3.1) - Qualitative Data Analysis. Aveiro: Aveiro University and MicroIO.
Coutinho, Clara Pereira. 2011. Metodologia de Investigação Em Ciências Sociais e Humanas: Teoria e Prática. Coimbra: Almedina.
Dias, Isabel. 2015. Sociologia Da Família e Do Género. Lisboa: Pactor/Lidel.
European Values Study. 2017. “European Values Study.” Europeanvaluesstudy.Eu. 2017. https://europeanvaluesstudy.eu/.
Fleck, Ana Cláudia, and Adriana Wagner. 2003. “A Mulher Como a Principal Provedora Do Sustento Econômico Familiar.” Psicologia Em Estudo 8 (spe): 31–38. https://doi.org/10.1590/S1413-73722003000300005.
Martins, Alcina Manuela de Oliveira. 2013. “O Corpo Feminino Na Idade Média: Um Lugar de Tentações.” In O Corpo. Memória e Identidade, edited by José Viegas Brás and Maria Neves Gonçalves, 103–16. Lisboa: Edições Universitárias Lusófonas.
Martins, Alcina Manuela de Oliveira, Maria Nazaré Coimbra, Susana Oliveira Sá, and José António Oliveira. 2019. “The (in)Visibility on Gender Perceptions of Young Students about the Role of Men and Women in the Family.” In Abstracts Book of the 4th World Conference on Qualitative Research, 314–17. Porto: Lusófona University of Porto.
MEC. 2016. “Despacho n.o 6173/2016, de 10 de Maio de 2016.” https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Legislacao/despacho_6171-2016_grupo_trabalho_educacao_cidadania.pdf.
OECD. 2016. “Skills beyond School.” Oecd.Org. OECD - Organisation for Economic Co-operation and Development. 2016. https://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/.
Paulino, Mauro. 2016. Forensic Psychology of Spousal Violence: Psychodynamics, Forensic Mental Health Issues and Research. San Diego: Elsevier Academic Press.
Rivero Santamarina, Diana, Koldobika Meso Ayerdi, and Lucia Martínez Odriozola. 2015. “Intragender Violence, a New Challenge for Correct News Coverage.” Contemporanea - Revista de Comunicação e Cultura 13 (3): 636–58.
Taylor, Rae, and Jana L. Jasinski. 2011. “Femicide and the Feminist Perspective.” Homicide Studies 15 (4): 341–62. https://doi.org/10.1177/1088767911424541.
Vieira, Cristina C., Conceição Nogueira, Fernanda Henriques, Fernando M. Marques, Filipa Lowndes Vicente, Filomena Teixeira, Lina Coelho, et al. 2012. Conhecimento, Género e Cidadania No Ensino Secundário. Lisboa: Comissão para a Cidadania e a Igualdade de Género. https://www.cig.gov.pt/wp-content/uploads/2018/01/Conhecimento_Genero_e_Cidadania_Ensino_Secundario_Versao_Digital.pdf.
Wagner, Adriana, Juliana Predebon, Clarisse Mosmann, and Fabiana Verza. 2005. “Compartilhar Tarefas? Papéis e Funções de Pai e Mãe Na Família Contemporânea.” Psicologia: Teoria e Pesquisa 21 (2): 181–86. https://doi.org/10.1590/S0102-37722005000200008.
Wall, Karin, Vanessa Cunha, Susana Atalaia, Leonor Rodrigues, Rita Correia, Sónia Vladimira Correia, and Rodrigo Rosa. 2016. Livro Branco: Homens e Igualdade de Género Em Portugal. Lisboa: ICS-CITE. http://cite.gov.pt/asstscite/images/papelhomens/Livro_Branco_Homens_Igualdade_G.pdf.
Yin, R. 2015. Estudo de Caso. Planejamento e Métodos. 5th ed. Porto Alegre: Bookman.

Published

2020-12-29

How to Cite

MARTINS, Alcina de Oliveira; COIMBRA, Maria Nazaré; SA, Susana Oliveira; OLIVEIRA, José António. The (in)Visible Mark of Gender in the Family: Young Students’ Perceptions. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 9, n. 3, p. 341–354, 2020. DOI: 10.21664/2238-8869.2020v9i3.p341-354. Disponível em: https://revistas.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/4005. Acesso em: 3 jul. 2024.