Rainwater Use in Educational Units of Rio Grande do Norte, Brazil

Authors

  • Xaila Sant Anna Amaral Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Ceres Virgínia da Costa Dantas Universidade Federal do Rio Grande do Norte, UFRN, Brasil.
  • Carlos Antonio Lira Felipe Neto Universidade Federal de Campina Grande, UFCG, Brasil.
  • Cícero Onofre de Andrade Neto Universidade Federal do Rio Grande do Norte, UFRN, Brasil.
  • André Luís Calado Araújo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, IFRN, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2017v6i3.p45-63

Keywords:

Rainwater Utilization, Educational Units, Brazilian Semiarid

Abstract

This study aimed to evaluate rainwater harvesting systems in educational units in Rio Grande do Norte. Initially, a survey of information on the rainwater harvesting systems of the IFRN campuses was carried out. The campuses were then visited for validation of the information collected and verification of other pertinent elements (catchment surface areas, reservoir types and volumes, installations physical conditions, operational conditions and destination of stored water). Subsequently, 04 educational units were selected and monitored monthly between March and September 2014 in order to characterize stored rainwater, physico-chemically and microbiologically. The results show that the stored water presented compatible quality for green areas irrigation, despite operational and sanitary oversights. We concluded that capture and storage systems can make compatible the rational, efficient and sanitary use of rainwater in the Brazilian semi-arid region.

Author Biographies

Xaila Sant Anna Amaral, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Mestrado em Engenharia Sanitária pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, UFRN, Brasil.

Ceres Virgínia da Costa Dantas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, UFRN, Brasil.

Mestrado em Engenharia Sanitária e Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, UFRN, Brasil.

Carlos Antonio Lira Felipe Neto, Universidade Federal de Campina Grande, UFCG, Brasil.

Doutorado em andamento em Recursos Naturais pela Universidade Federal de Campina Grande, UFCG, Brasil.

Cícero Onofre de Andrade Neto, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, UFRN, Brasil.

Doutorado em Recursos Naturais pela Universidade Federal de Campina Grande, UFCG, Brasil. / Universidade Federal do Rio Grande do Norte, UFRN, Brasil.

André Luís Calado Araújo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, IFRN, Brasil.

Doutorado em Engenharia Civil pela University of Leeds, LEEDS, Inglaterra. Docente no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, IFRN, Brasil.

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Published

2017-12-31

How to Cite

AMARAL, Xaila Sant Anna; DANTAS, Ceres Virgínia da Costa; FELIPE NETO, Carlos Antonio Lira; ANDRADE NETO, Cícero Onofre de; ARAÚJO, André Luís Calado. Rainwater Use in Educational Units of Rio Grande do Norte, Brazil. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 6, n. 3, p. 45–63, 2017. DOI: 10.21664/2238-8869.2017v6i3.p45-63. Disponível em: https://revistas.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/2138. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossier - Sustainable Development and Eco-Entrepreneurship