Environmental Education and Training of Teachers

Authors

  • Aiany Ruth Silva de Assis Colégio Estadual Dr. Vasco dos Reis Gonçalves – CEVRG.
  • Manoel Rodrigues Chaves Universidade Federal de Goiás – UFG.

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2015v4i3.p186-198

Abstract

Environmental issues require companies to seek new ways of thinking and acting, finding new ways that ensure the ecological sustainability. The joint work between people inside and outside the school environment lets you develop solid relationships of respect and commitment to the environment in its entirety, as well as modify the way we manage the available resources on the planet, because the natural conflicts of varying perceptions about the environment require a greater understanding of the socioeconomic interests, considering the oscillation of social inequalities. Knowledge in Geography and Biology related to Environmental Education (EE) propose the development of attitudes and relevant to relations between human beings and between them the middle values. They enable the learning process develops the construction of scientific concepts and verify the contribution of teachers in areas of Geography and Biology for Environmental Education...

Keywords: Environmental Education; Teacher Training; Schools.

Author Biographies

Aiany Ruth Silva de Assis, Colégio Estadual Dr. Vasco dos Reis Gonçalves – CEVRG.

Mestre em Estudos Ambientais pela universidade Federal de Goiás – UFG. Docente no Colégio Estadual Dr. Vasco dos Reis Gonçalves – CEVRG.

Manoel Rodrigues Chaves, Universidade Federal de Goiás – UFG.

Doutor em Geografia pelo Instituto de Geociências e Ciências Exatas de Rio Claro - UNESP/Rio Claro. Docente na Universidade Federal de Goiás – UFG.

References

Assis ARS 2014. Contribuições do Ensino de Geografia e de Biologia à Educação Ambiental no Colégio Estadual Dr. Vasco dos Reis Gonçalves em Urutaí (GO). Dissertação de Mestrado Universidade Federal de Goiás, 153 pp.
Alves-Mazzotti AJ, Gewandsznajder F 2002. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. Pioneira Thomson Learning, São Paulo, 131 pp.
Berna V 2004. Como fazer educação ambiental. Paulus, São Paulo, 144 pp.
Brasil 1998. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais. Secretaria de Educação Fundamental, Brasília, p.25.
Fazenda ICA 1993. Interdisciplinaridade: um projeto em parceria. Loyola, São Paulo, 119 pp.
Kindel EAI 2006. Educação Ambiental: vários olhares e várias práticas. Mediação, Porto Alegre, 114 pp.
Klein JT 2002. Ensino interdisciplinar: didática e teoria. In I Fazenda, Didática e interdisciplinaridade. Papirus, Campinas, p.126.
Luna SV 2007. Planejamento de pesquisa: uma introdução. PUC, São Paulo, 108 pp.
Marconi MA, Lakatos EM 2007. Fundamentos da metodologia científica. In: VLS Pessôa. Fundamentos de Metodologia científica para elaboração de trabalhos acadêmicos: material para fins didáticos. Uberlândia, p.38.
Marinho AMS 2004. A educação ambiental e o desafio da interdisciplinaridade. Dissertação de Mestrado, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, p.21.
Mello GN 2000. Formação inicial de professores para a Educação Básica: uma (re) visão radical. São Paulo em Perspectiva, 14(1):.
Santos FAZ, Pardo MBL 2011. O papel da escola e do educador para uma educação ambiental transformadora: a compreensão do conceito de Educação Ambiental dos professores de Indiaroba/SE. In V Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade. São Cristóvão (SE).
Sato M, Santos JE 2001. A contribuição da Educação Ambiental à esperança de Pandora. RIMA, São Carlos, 622 pp.
Saviani D 2008. Marxismo e educação. In: M Guimarães. Caminhos da Educação Ambiental. Papirus, Campinas, 112 pp.
Silva ES et al 2006. Política Pública de Educação Ambiental da Secretaria de Estado da Educação do Rio Grande do Sul. In E Kindel. Educação Ambiental: vários olhares e várias práticas. 2. ed. Mediação, Porto Alegre, p. 32.
Sorrentino M 2012. Educação ambiental e pedagogia da complexidade. In J Dourado, F Belizário. Reflexão e práticas em Educação Ambiental: discutindo o consumo e a geração de residuos. Oficina de Textos, São Paulo, p. 23.
Tozoni-Reis MFC 2008. Educação Ambiental: natureza, razão e história. 2. ed., Autores Associado, Campinas, 174 pp.
Zakrzevski SBB, Sato M 2006. Refletindo sobre a formação de professores em Educação Ambiental. In J Santos, M SATO A contribuição da Educação Ambiental à esperança de Pandora. RIMA, São Carlos, p. 54.

Published

2015-12-20

How to Cite

ASSIS, Aiany Ruth Silva de; CHAVES, Manoel Rodrigues. Environmental Education and Training of Teachers. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 186–198, 2015. DOI: 10.21664/2238-8869.2015v4i3.p186-198. Disponível em: https://revistas.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/1418. Acesso em: 22 nov. 2024.