Environmental Education and Training of Teachers
DOI:
https://doi.org/10.21664/2238-8869.2015v4i3.p186-198Abstract
Environmental issues require companies to seek new ways of thinking and acting, finding new ways that ensure the ecological sustainability. The joint work between people inside and outside the school environment lets you develop solid relationships of respect and commitment to the environment in its entirety, as well as modify the way we manage the available resources on the planet, because the natural conflicts of varying perceptions about the environment require a greater understanding of the socioeconomic interests, considering the oscillation of social inequalities. Knowledge in Geography and Biology related to Environmental Education (EE) propose the development of attitudes and relevant to relations between human beings and between them the middle values. They enable the learning process develops the construction of scientific concepts and verify the contribution of teachers in areas of Geography and Biology for Environmental Education...
Keywords: Environmental Education; Teacher Training; Schools.
References
Alves-Mazzotti AJ, Gewandsznajder F 2002. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. Pioneira Thomson Learning, São Paulo, 131 pp.
Berna V 2004. Como fazer educação ambiental. Paulus, São Paulo, 144 pp.
Brasil 1998. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais. Secretaria de Educação Fundamental, Brasília, p.25.
Fazenda ICA 1993. Interdisciplinaridade: um projeto em parceria. Loyola, São Paulo, 119 pp.
Kindel EAI 2006. Educação Ambiental: vários olhares e várias práticas. Mediação, Porto Alegre, 114 pp.
Klein JT 2002. Ensino interdisciplinar: didática e teoria. In I Fazenda, Didática e interdisciplinaridade. Papirus, Campinas, p.126.
Luna SV 2007. Planejamento de pesquisa: uma introdução. PUC, São Paulo, 108 pp.
Marconi MA, Lakatos EM 2007. Fundamentos da metodologia científica. In: VLS Pessôa. Fundamentos de Metodologia científica para elaboração de trabalhos acadêmicos: material para fins didáticos. Uberlândia, p.38.
Marinho AMS 2004. A educação ambiental e o desafio da interdisciplinaridade. Dissertação de Mestrado, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, p.21.
Mello GN 2000. Formação inicial de professores para a Educação Básica: uma (re) visão radical. São Paulo em Perspectiva, 14(1):.
Santos FAZ, Pardo MBL 2011. O papel da escola e do educador para uma educação ambiental transformadora: a compreensão do conceito de Educação Ambiental dos professores de Indiaroba/SE. In V Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade. São Cristóvão (SE).
Sato M, Santos JE 2001. A contribuição da Educação Ambiental à esperança de Pandora. RIMA, São Carlos, 622 pp.
Saviani D 2008. Marxismo e educação. In: M Guimarães. Caminhos da Educação Ambiental. Papirus, Campinas, 112 pp.
Silva ES et al 2006. Política Pública de Educação Ambiental da Secretaria de Estado da Educação do Rio Grande do Sul. In E Kindel. Educação Ambiental: vários olhares e várias práticas. 2. ed. Mediação, Porto Alegre, p. 32.
Sorrentino M 2012. Educação ambiental e pedagogia da complexidade. In J Dourado, F Belizário. Reflexão e práticas em Educação Ambiental: discutindo o consumo e a geração de residuos. Oficina de Textos, São Paulo, p. 23.
Tozoni-Reis MFC 2008. Educação Ambiental: natureza, razão e história. 2. ed., Autores Associado, Campinas, 174 pp.
Zakrzevski SBB, Sato M 2006. Refletindo sobre a formação de professores em Educação Ambiental. In J Santos, M SATO A contribuição da Educação Ambiental à esperança de Pandora. RIMA, São Carlos, p. 54.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal offers immediate free access to its content, following the principle that providing free scientific knowledge to the public, we provides greater global democratization of knowledge.
As of the publication in the journal the authors have copyright and publication rights of their articles without restrictions.
The Revista Fronteiras: Journal of Social, Technological and Environmental Science follows the legal precepts of the Creative Commons - Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.