Use of Technologies and Process Teaching of Mathematics in Secondary Education in the State of Goiás-Brazil
DOI:
https://doi.org/10.21664/2238-8869.2015v4i2.p251-264Abstract
This paper presents partial results of research thesis entitled "The use of technology and the mathematics’ teaching and learning process in Goiás high school state - human and social factors for the deployment" developing in Society, technology and Environment Post-Graduate Program of Annapolis - UniEvangélica University Center and aims to analyze the inclusion / or non-inclusion of digital technologies in mathematics’ teaching and learning process in Goiás state public education. Thus, we selected 5 (five) schools in the cities of Catalão, Goiânia, Jussara, Luziania and Porangatu representative of five meso-regions of the State. Initial results reveal a disturbing picture, despite the society’s demands of XXI century, in relation to the new educational paradigm through the inclusion of digital technologies in education.
Keywords: Technology; Teaching and Learning; Teacher Training in Mathematics and Infrastructure.References
Castells M 1999. A Sociedade em Rede. A era da Informação: economia, sociedade e cultura. Volume I São Paulo, Editora Paz e Terra.
Castells M 2003. A Sociedade em Rede. A era da Informação: economia, sociedade e cultura. Volume I São Paulo, Editora Paz e Terra.
D'ambrosio U 1989. Da realidade à ação - Reflexões sobre Educação e Matemática. Campinas.
D'ambrosio U 2002. Educação matemática: da teoria à prática. Ed. Papirus, 9º edição. Campinas.
Demo P, 1997. Educar pela Pesquisa. Campinas. SP: Autores Associados.
Freire P 1996. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.
Freire P 2005. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Hargreaves A 2003. O Ensino na Sociedade do Conhecimento: a educação na era da insegurança. Coleção Currículo, Políticas e Práticas. Porto: Porto Editora.
IBGE. Internet cresce entre os mais pobres e cai entre os mais ricos, aponta IBGE. [cited 2014 feb 10]. Available from: http://economia.ig.com.br/2013-05-16/internet-cresce-entre-os-mais-pobres-e-cai-entre-os-mais -ricos-aponta-ibge.html.
Libâneo JC 1998. Adeus Professor, Adeus Professora? Novas exigências educacionais e profissões docente. São Paulo: Cortez.
Machado NJ 2002. Matemática e Realidade. 2ª Ed, Cortez/Autores Associados, 1987. MERCADO, Luis Paulo Leopoldo, Novas Tecnologias na Educação: Reflexão sobre a Prática. Maceió: Universidade Federal de Alagoas.
Pozo JI 2002. Aprendizes e mestres. Porto Alegre: Artmed.
Pozo JI. A sociedade da aprendizagem e o desafio de converter informação em conhecimento. Revista Pátio. 2004 Oct [cited 2009 mai 08]; 8(31). Available from: http://www.revistapatio.com.br/ sumario_conteudo.aspx?id=386.
Sales DC 2006. Reestruturação do Projeto Político Pedagógico da Escola Estadual Imaculada Conceição de acordo com a proposta curricular de educação no campo. [cited 2014 feb 10]. Available from: http://.com/viewer?3.mec.gov.br/uft/file.php/1/moddata/data/850/1115/2279/ARTIGO.
Valente JA 1993. Computadores e conhecimento: repensando a educação. Campinas: UNICAMP.
Vygotsky LS 2001. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal offers immediate free access to its content, following the principle that providing free scientific knowledge to the public, we provides greater global democratization of knowledge.
As of the publication in the journal the authors have copyright and publication rights of their articles without restrictions.
The Revista Fronteiras: Journal of Social, Technological and Environmental Science follows the legal precepts of the Creative Commons - Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.