Use of Technologies and Process Teaching of Mathematics in Secondary Education in the State of Goiás-Brazil

Authors

  • Abadia de Lourdes da Cunha Secretaria de Estado de Educação e Universidade Estadual de Goiás - UEG.
  • Maria Gonçalves da Silva Barbalho Centro Universitário de Anápolis – UniEVANGÉLICA.

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2015v4i2.p251-264

Abstract

This paper presents partial results of research thesis entitled "The use of technology and the mathematics’ teaching and learning process in Goiás high school state - human and social factors for the deployment" developing in Society, technology and Environment Post-Graduate Program of Annapolis - UniEvangélica University Center and aims to analyze the inclusion / or non-inclusion of digital technologies in mathematics’ teaching and learning process in Goiás state public education. Thus, we selected 5 (five) schools in the cities of Catalão, Goiânia, Jussara, Luziania and Porangatu representative of five meso-regions of the State. Initial results reveal a disturbing picture, despite the society’s demands of XXI century, in relation to the new educational paradigm through the inclusion of digital technologies in education.

Keywords: Technology; Teaching and Learning; Teacher Training in Mathematics and Infrastructure.

Author Biographies

Abadia de Lourdes da Cunha, Secretaria de Estado de Educação e Universidade Estadual de Goiás - UEG.

Mestre em Ciências Ambientes pelo Centro Universitário de Anápolis – UniEVANGÉLICA. Professora na Secretaria de Estado de Educação, Ouvidora e coordenadora da L.A.I. da Universidade Estadual de Goiás - UEG. Brasil. bacunha6@hotmail.com

Maria Gonçalves da Silva Barbalho, Centro Universitário de Anápolis – UniEVANGÉLICA.

Doutora em Ciências Ambientais pela Universidade Federal de Goiás - UFG. Docente do Centro Universitário de Anápolis – UniEVANGÉLICA.

References

Buzato MEK 2006. Letramentos Digitais e Formação de Professores. III Congresso Ibero-Americano EducaRede.
Castells M 1999. A Sociedade em Rede. A era da Informação: economia, sociedade e cultura. Volume I São Paulo, Editora Paz e Terra.
Castells M 2003. A Sociedade em Rede. A era da Informação: economia, sociedade e cultura. Volume I São Paulo, Editora Paz e Terra.
D'ambrosio U 1989. Da realidade à ação - Reflexões sobre Educação e Matemática. Campinas.
D'ambrosio U 2002. Educação matemática: da teoria à prática. Ed. Papirus, 9º edição. Campinas.
Demo P, 1997. Educar pela Pesquisa. Campinas. SP: Autores Associados.
Freire P 1996. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.
Freire P 2005. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Hargreaves A 2003. O Ensino na Sociedade do Conhecimento: a educação na era da insegurança. Coleção Currículo, Políticas e Práticas. Porto: Porto Editora.
IBGE. Internet cresce entre os mais pobres e cai entre os mais ricos, aponta IBGE. [cited 2014 feb 10]. Available from: http://economia.ig.com.br/2013-05-16/internet-cresce-entre-os-mais-pobres-e-cai-entre-os-mais -ricos-aponta-ibge.html.
Libâneo JC 1998. Adeus Professor, Adeus Professora? Novas exigências educacionais e profissões docente. São Paulo: Cortez.
Machado NJ 2002. Matemática e Realidade. 2ª Ed, Cortez/Autores Associados, 1987. MERCADO, Luis Paulo Leopoldo, Novas Tecnologias na Educação: Reflexão sobre a Prática. Maceió: Universidade Federal de Alagoas.
Pozo JI 2002. Aprendizes e mestres. Porto Alegre: Artmed.
Pozo JI. A sociedade da aprendizagem e o desafio de converter informação em conhecimento. Revista Pátio. 2004 Oct [cited 2009 mai 08]; 8(31). Available from: http://www.revistapatio.com.br/ sumario_conteudo.aspx?id=386.
Sales DC 2006. Reestruturação do Projeto Político Pedagógico da Escola Estadual Imaculada Conceição de acordo com a proposta curricular de educação no campo. [cited 2014 feb 10]. Available from: http://.com/viewer?3.mec.gov.br/uft/file.php/1/moddata/data/850/1115/2279/ARTIGO.
Valente JA 1993. Computadores e conhecimento: repensando a educação. Campinas: UNICAMP.
Vygotsky LS 2001. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes.

Published

2015-11-20

How to Cite

CUNHA, Abadia de Lourdes da; BARBALHO, Maria Gonçalves da Silva. Use of Technologies and Process Teaching of Mathematics in Secondary Education in the State of Goiás-Brazil. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 251–264, 2015. DOI: 10.21664/2238-8869.2015v4i2.p251-264. Disponível em: https://revistas.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/1351. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

National Symposium of Science and Environment (SNCMA2014)