Portuguese Teacher Placement System: issues and solutions

Authors

  • Danilo Santos Universidade do Minho Guimarães.
  • Luis Paulo Reis Universidade do Minho.
  • Jorge Oliveira e Sá Universidade do Minho Guimarães.

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2015v4i2.p53-69

Abstract

Portuguese teacher placements’ system is a centralized system managed by the Portuguese government, specifically by the Ministry of Education and Science. It is a system with some issues and, therefore, has been criticized by its stakeholders, mainly by teachers. This paper aims to do a systematic review and a meta-analysis of the Portuguese teacher placements’ system. An objective is to understand and describe how this system works in European Union countries. Another objective is to interview school leaders to find solutions for teacher placements’ system. Finally, from solutions from European Union countries and from solutions arising from schools’ leaders, a set of requirements is identified that the teacher placements’ system should take into account, in order to avoid the issues identified.

Keywords: HighSchool; Teaching System; Teacher Placement.

Author Biographies

Danilo Santos, Universidade do Minho Guimarães.

Dep. Sistemas de Informação e Centro ALGORITMI, Escola de Engenharia da Universidade do Minho Guimarães.

Luis Paulo Reis, Universidade do Minho.

Dep. Sistemas de Informação e Centro ALGORITMI, Escola de Engenharia da Universidade do Minho LIACC – Lab. Inteligência Artificial e Ciência de Computadores Guimarães.

Jorge Oliveira e Sá, Universidade do Minho Guimarães.

Dep. Sistemas de Informação e Centro ALGORITMI, Escola de Engenharia da Universidade do Minho Guimarães.

References

ANP 2014. Colocação de Professores. Associação Nacional de Professores, nº/ref.ª 227/GP/2014, 27 de outubro.
CGTP 2014. Revista de Imprensa. ID 55778952, p.38, ID 55778933, p.47.
DGAE 2010. Estatudo da Carreira Docente. 26 de junho.
DGAE 2014. Manual de instruções Mobilidade Interna. Volume 01, 20 de agosto.
DGAE 2014a. Códigos de Agrupamentos e Escolas não agrupadas Manifestação de Preferências para Necessidades Temporárias. 28 de junho.
DGAE 2014b. Manual de instruções Concurso Externo Extraordinário e Contratação Inicial. Volume 01, 28 de maio.
DR 2009. Recrutamento e seleção do pessoal docente. Diário da República 1.ª série — N.º 139, 21 de julho.
EACEA 2013. Key Data on Teachers and School Leaders in Europe. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency, ISBN 978-92-9201-412-4.
EC 2012. Supporting the Teaching Professions for Better Learning Outcomes. European Commission 20 de novembro, SWD 374.
EE 2012. Technical Report of EFEE-ETUCE survey on Recruitment and Retention in the Education Sector. ETUCE & EI Secretariats, julho.
FENPROF 2014. Princípios defendidos pela FENPROF Revisão das normas sobre o concurso. 20 de janeiro.
FENPROF 2015. Concursos para Colocação de Docentes. 13 de fevereiro.
Ferreira J 2012. O Impacto do Contrato de autonomia através das perceções doa atores educativos: o caso da Escola-Piloto ES/3 João G. Zarco.
MEC 2014. Decreto-Lei n.º 83-A/2014. Ministério da Educação e Ciência, nº99, Sexta-feira, 23 de maio.
OECD 2003a. Country Background Report for France, julho.
OECD 2003b. Country Background Report for Italy, julho.
OECD 2014. Country Note: Germany, setembro.
Ozarfaxinars 2012. TEIP – Territórios Educativos de Intervenção Prioritária e Matosinhos. nº22, ISSN 1645-9180.
Portugal 2015. Complete national overview – Portugal. [cited 2015 jan 08]. Available from: http://www.europeanagency.org/country-information/portugal/national-overview/complete-national-overview.
Ramos C 2009. Teacher Evaluation in Portugal. OECD, março.
Santiago P, Roseveare D, Amelsvoort G, Manzi J. & Matthews P 2009. Teacher Evaluation in Portugal. OECD Review, julho.
SEPLEU 2014. Mapa com 10 QZP’s – QZP-10. [cited 2014 dec 03]. Available from: http://www. sepleu.pt/concursos_13_14/MAPA_QZP_10.pdf.
SPLIU 2013. Propostas apresentadas pelo SPLIU. Sindicato Nacional dos professores Licenciados pelos Politécnicos e Universidades.

Published

2015-11-20

How to Cite

SANTOS, Danilo; REIS, Luis Paulo; SÁ, Jorge Oliveira e. Portuguese Teacher Placement System: issues and solutions. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 53–69, 2015. DOI: 10.21664/2238-8869.2015v4i2.p53-69. Disponível em: https://revistas.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/1337. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Scientific Iberoamerican Congress in Qualitative Research (CIAIQ2015)