INDIGENOUS QUESTION: EDUCATION, RESISTANCE AND PRECONCEPTION IN THE DIDACTIC BOOK

Authors

  • Danielly Laura Alves Ferreira Universidade Estadual de Goiás
  • Mariana Fonseca Miranda Universidade Estadual de Goiás
  • Bráulio Fernando da Silva Universidade Estadual de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.29247/2358-260X.2019v6i1.p150-158

Abstract

This work seeks to highlight the indigenist theme in the educational field. In order to do so, the present article seeks to understand the ideological bases for indigenous subjugation, analyzing the historical context of indigenous resistance, identifying the public policies regarding the educational issue of indigenism and finally establishing a link between Portuguese domination and contemporary school. This work also presents a problem about the indigenous representation in the educational field, trying to analyze the way in which the Indian, its history and culture are inserted in the textbook of a series of seventh year of regular primary education. The methodology used was a bibliographical research, defined by the listing and collection of data and information from published works on the subject, such as books, academic articles and the Federal Constitution and the analysis of the textbook.

Author Biographies

Danielly Laura Alves Ferreira, Universidade Estadual de Goiás

Licenciatura Plena em História na UEG – Campus Goianésia

Mariana Fonseca Miranda, Universidade Estadual de Goiás

Licenciatura Plena em História na UEG – Campus Goianésia

Bráulio Fernando da Silva, Universidade Estadual de Goiás

Graduado em História pela Universidade Estadual de Goiás (2006). Tem experiência na área de História, com ênfase em História e disciplinas afins como sociologia e filosofia; Graduado em Pedagogia pela Universidade do Vale do Acaraú (2013); Pós- graduando em Metodologia do ensino de filosofia e sociologia (Eadcon/Fael); Pós-graduando em Pedagogia Catequética (PUC-Go); Especialista em educação inclusiva (Atendimento Educacional Especializado) Trabalhei no Colégio Decisão de 2009 à 2013, lecionando as seguintes disciplinas de História, Geografia, Ensino Religioso (Ensino Médio e Fundamental) Trabalhei no Colégio Decisão no Curso Pré-Vestibular com a disciplina de História do Brasil; Trabalhei no Curso pré-Vestibular Municipal de 2009 à 2015, onde lecionei as seguintes disciplinas de História, Geografia, Filosofia e Sociologia e atuei como secretário; Trabalhei na Universidade estadual de Goiás, com as disciplinas de Temas de sociologia e Antropologia e sociologia aplicado as organizações; Trabalhei na Universidade estadual de Goiás, com as disciplinas de História Medieval, História Moderna, Noções básicas de Museologia, Seminário e Projeto de pesquisa, História Regional e Formação do conhecimento histórico e História Regional. Trabalhei na Universidade Estadual de Goiás, com as disciplinas de História do Brasil I, II e III, História Regional e Diversidade, Cidadania e Direito. Trabalhei no Colégio Couto Magalhães - Unidade Goianésia - Go, às disciplinas de História e Filosofia em 2014 à 2015 (Ensino Médio e Fundamental) à atual. Trabalho no Colégio Couto Magalhães - Unidade Goianésia - Go, a disciplina de História de 2014 (Ensino Médio e Fundamental) à atual. Trabalho na Universidade Estadual de Goiás, com as disciplinas de História Medieval II, Tópicos de História Regional, Formação conhecimento histórico, Diversidade, Cidadania e Direito, História do Brasil I Mestrando no Centro Universitário de Anápolis - Sociedade, Tecnologia e Meio Ambiente com o início 03/2015 (cursando)

Published

2019-05-29

How to Cite

Ferreira, D. L. A., Miranda, M. F., & Silva, B. F. da. (2019). INDIGENOUS QUESTION: EDUCATION, RESISTANCE AND PRECONCEPTION IN THE DIDACTIC BOOK. Científic@ - Multidisciplinary Journal, 6(1), 150–158. https://doi.org/10.29247/2358-260X.2019v6i1.p150-158

Issue

Section

Simpósio de Línguas Indígenas do Vale do São Patrício