THE PERCEPTION OF THE MEDICINE STUDENT REGARDING TO THE RELATION DOCTOR-PATIENT

Authors

  • Carine Medeiros de Sousa UFMA
  • Caroline Braga Barroso
  • Cássia Cardoso Costa
  • Kamila Almeida dos Santos

DOI:

https://doi.org/10.29237/2358-9868.2019v7i1.p58-66

Keywords:

Relações Médico-Paciente. Assistência Centrada no Paciente. Assistência à Saúde.

Abstract

The article aim to evaluate the perception of the relation doctor-patient by medical students of the Federal University of Maranhão during the course. This is a cross-sectional, quantitative approach, carried out between October 2017 to March 2018, in which two questionnaires were applied: Patient-Practitioner Orientation Scale (PPOS) and Sociodemographic Questionnaire. The data collection included 181 students from a pedagogical model school of the Problem Based Learning (PBL). As a result, survey responses pointed to a PPOS total score of 4.34, meaning more doctor and disease centered attitudes; care of 4.78, demonstrating that the expectations, feelings and circumstances of the patient's life interfere with the treatment process, and, finally, power of 3.90, which infers a more focused attitude on the doctor, considering the ‘power’ of the doctor to decide the best behavior to be taken. The analysis of the results allowed to observe divergences with the literature, where the PBL model, instead of presenting attitudes more oriented to the patient, presented attitudes more oriented to the doctor and/or disease. Besides the relation of period and gender, there was no statistically significant association of any other variable in the sociodemographic questionnaire.

References

1. Costa FDC, Azevedo RCS. Empatia, Relação Médico-paciente e Formação em Medicina: um Olhar Qualitativo. Rev Bras Educ Méd. 2010;34(2):261–9.

2. Assunção LF, Melo GCMP, Maciel D. Relação Médico-paciente Permeando o Currículo na Ótica do Estudante. Rev Bras Educ Méd. 2008;32(3):383–9.

3. Sucupira AC. A importância do ensino da relação médico-paciente e das habilidades de comunicação na formação do profissional de saúde. Interface - Comunic, Saúde e Educ. 2007;11(23):619–35.

4. Grosseman S, Stoll C. O Ensino-aprendizagem da Relação Médico-paciente: Estudo de Caso com Esudantes do Último Semestre do Curso de Medicina. Rev Bras Educ Méd. 2008;32(3):301–8.

5. Barreto MAM, Reis CN, Miranda IB, Jardim LCR, Teixeira MP. Ser Médico: O Imaginário Coletivo de Estudantes de Medicina Acerca da Profissão de Médico. Cad UniFOA. 2009;11:73–6.

6. Ramos ATB, Lima MCP. A formação da identidade do médico: implicações para o ensino de graduação em Medicina. Interface - Comun Saúde e Educ. 2002;6(11):107–16.

7. Peixoto JM, Ribeiro MMF, Amaral CFS. Atitude do Estudante de Medicina a respeito da Relação Médico-Paciente x Modelo Pedagógico. Rev Bras Educ Méd. 2011;35(2):229–36.

8. Borges MC, Chachá SGF, Quintana SM, Freitas LCC, Rodrigues MLV. Aprendizado baseado em problemas. Med (Ribeirão Preto). 2014;47(3):301–7

9. Rocha BV, Gazin CC, Pasetto CV, Simões JC. Relação Médico-Paciente. Rev Méd Res. 2011;13(2):1-5114–8.

10. Dains JE, Hechtel L, Chang T, Tseng E. Medical students attitudes toward the doctor-patient relationship. Med Educ. 2002;36:568-74.

11. Tsimtsiou Z, Kerasidou O, Efstathiou N, Papaharitou S, Hatzimouratidis K, Hatzichristou D. Medical students' attitudes toward patient-centred care: a longitudinal survey. Med Educ. 2007;41:146-53.
12. Lee KH, Seow A, Luo N, Koh D. Attitudes towards the doctor-patient relationship: a prospective study in an Asian medical school. Med Educ. 2008;42(1):1092-9.

13. Ribeiro MMF, Krupat E, Amaral CFS. Brazilian medical students`attitudes towards patient-centered care. Med Teach. 2007;29:204-8.

14. Haidet P, Dains JE, Paterniti DA, Hechet L, Chang T, Tseng E, et al. Medical students attitudes toward the octor-patient relationship. Med Educ. 2002; 36(6):568-74.

15. Ribeiro MMF, Amaral CFS. Medicina centrada no paciente e ensino médico: a importância do cuidado com a pessoa e o poder médico. Rev Bras Educ Méd. 2008;32(1):90-7.

16. Caprara A, Rodrigues J. A relação assimétrica médico paciente: repensando o vínculo terapêutico. Rev C S Col. 2004;9(1):139-46.

17. Nascimento GM, Júnior SLA, Silva AMTC, Carvalho IGM, Santos SMR, Almeida RJ. Evaluation of the Medical-Patient Relationship in Internal Students of a Medicine Course. Rev Bras Educ Méd. 2018;42(1):159-68.

Published

2019-06-28

Issue

Section

ARTIGOS ORIGINAIS